geld-2vrijdag 26 juni 2020 08:51

Sinds ik, Betty Poutsma, (vanaf 2015) betrokken ben bij een waterschap ben ik regelmatig aan 't grasduinen in de geschiedenis van de kostentoedeling; minstens zo regelmatig stop ik ook maar weer met 't doorgronden van de wijze waarop op zich heldere principes zich vertalen in percentages en bijbehorende getallen. De realiteit van de principes maakt dat het stelsel in voegen kraakt. Het gesprek erover is reeds lange tijd gaande. Het einde is nog niet in zicht, zo verdeeld is men hierover. Terwijl dit gesprek landelijk voortgaat, spreekt WDODelta zich elke 5 jaar uit langs welke principes ze tarieven wil berekenen in ons gebied.

Zo duidelijk en narekenbaar principes als profijt, solidariteit feitelijk ook zijn, we mogen een ‘vrije ruimte’ gebruiken om voor ‘bijzondere omstandigheden’ aan ingezetenen een hoger aandeel door te berekenen voor de watersysteemheffing. Maar wat is dan bijzonder?
Zo arbitrair als de argumentatie om de ruimte volledig te gebruiken kennelijk juridisch blijkt te zijn, zo arbitrair is ook ons aandacht vragen voor een lager vrije ruimte gebruik.
Maar we hebben het wel gedaan, omdat het oi ook met onze taakopvatting heeft te maken.
Is die smal dan is alles wat wel genoemd wordt bovenwettelijk te zijn te vertalen als publiek belang en dus doorberekend aan ingezetenen.
Is die breed dan wordt het een ander verhaal. Die dilemma s liggen er bij t bedienen van natuur en landbouw, bij t omgaan met watererfgoed, genieten van water, recreatief medegebruik, educatie, kwijtschelding en sommige transitie vraagstukken.
Rechtvaardigen de omstandigheden bij WDOD opnieuw het gebruik van de maximale ruimte?
Wij pretendeerden niet het antwoord te hebben, maar vroegen aandacht voor een bewust gebruik van de ‘vrije ruimte’ die wat ons betreft wel zou mogen dalen.

Reacties op '‘Wie moet nou waarom en wat betalen voor onze waterdiensten’, that's the question.'

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.

Archief > 2020