CU stelt schriftelijke vragen maaibeheer natuurvriendelijke oevers

otter.jpgmaandag 04 maart 2024 09:39

Vrijdagmiddag 16 februari was de fractie op werkbezoek bij Het Drentse Landschap. Het was een vervolg op ons werkbezoek aan het stroomgebied van het Oude Diep en de noodberging aan het Pessumerdiep bij Stuifzand. We hadden een goed en intensief gesprek over de wisselwerking tussen het natuurlijke watersysteem en de inrichting van het watersysteem door het waterschap. Wat betekent het beleid dat water en bodem sturend worden voor ruimtelijke keuzes? Wat betekent dat voor de natuur? En omgekeerd: hoe kunnen natuurgebieden een positieve rol spelen bij de wateruitdagingen die op ons afkomen?

Naar aanleiding van kritische geluiden van otter-deskundigen in een nieuwsbericht op RTV-oost spraken we ook over het maaibeheer van onze watergangen en natuurvriendelijke oevers. Wat doet het waterschap goed en waar kan het maaibeheer nog beter?

Op dit moment werkt het waterschap aan een "tussenevaluatie biodiversiteit". In dat licht stellen wij het Dagelijks Bestuur nu alvast enkele richtinggevende vragen over ons maaibeheer in het algemeen en dit voorval in het bijzonder.

- Hoe kan het dat het waterschap niet op de hoogte was van de aanwezigheid van de otter? Vrijwilligers van de zoogdiervereniging inventariseren hier regelmatig en leggen hun gegevens vast in het openbare NDFF. Tevens waren er in het veld legio ottersporen aanwezig die tijdens een flora- en faunacheck moeten opvallen.

- Als het waterschap wel op de hoogte was geweest van de aanwezigheid van de otter, was het maaibeheer dan anders (gefaseerd) uitgevoerd?

- Het DB werkt aan de tussenevaluatie biodiversiteit. Kunt u in de rapportage inzichtelijk maken hoeveel (procentueel) van onze natuurvriendelijke oevers, waterlopen, dijken enzovoort gefaseerd worden gemaaid?